Visie

De visie van onze school

Kernwaarden van La Res

  • Flexibel
  • Kwaliteit
  • Oog voor talent
  • Betrokken
  • Eigentijds
  • Goed geregeld

Flexibel

Basisschool La Res staat bekend als de “52-wekenschool”. De naam kan de indruk geven dat de school 52 weken per jaar open is, maar dat is niet het geval. Basisschool La Res is onderdeel van een kindcentrum, waarbinnen onderwijs en opvang hand in hand gaan. Het kindcentrum is wel 52 weken per jaar open.

Binnen het kindcentrum worden kinderen van 7.30 u tot 18.00 u begeleid door één team van medewerkers, bestaande uit een mix van geschoolde medewerkers op MBO en HBO niveau, gericht op het onderwijs en de kinderopvang. De medewerkers vervullen zowel binnen als buiten schooltijd diverse taken, waardoor er een eenduidig pedagogisch klimaat ontstaat.

Dit resulteert erin dat kinderen rust, regelmaat en ruimte ervaren, waardoor zij hun talenten beter kunnen ontdekken en ontwikkelen. De schooltijden binnen dit concept zijn iedere dag van 8.30 u tot 14.15 uur en zijn ouders vrij om voor- of naschoolse opvang af te nemen bij HumanKind (loc. La Res) of Partou (loc. Noord), afhankelijk van de locatie waarop uw zoon of dochter zit.

Basisschool La Res doet mee met de pilot van het ministerie van onderwijs m.b.t. flexibele onderwijstijden. Dit betekent voor ouders meer flexibiliteit in onderwijstijd en schoolvakanties. Samenvattend hebben we ruimere openingstijden, flexibele opvang en meer flexibiliteit in het opnemen van compensatiedagen en/of vakantie.

Een paar voorbeelden: Marieke wil graag af en toe met haar ouders een museum bezoeken. In de schoolvakanties vindt Marieke dit echter veel te druk. In overleg kan dit worden gepland. Voor papa Jaap is het in de zomer topdrukte op zijn werk en dus wil het gezin in het voorjaar een paar weken op vakantie. Dit kan!

Kwaliteit

Ons deskundige personeel zorgt voor een optimale afstemming van de voorschoolse opvang, het onderwijs en de buitenschoolse opvang, waarbij de doorgaande leerlijn een belangrijke rol speelt. We werken met een uitgebreid leerlingvolgsysteem, werken opbrengstgericht en volgen jaarlijks verschillende (na)scholingen op verschillende gebieden. Wij zorgen voor optimale voorzieningen voor leer- en leefomgeving.

Neem bijvoorbeeld Sam, die moeite heeft met rekenen. In overleg met de leerkracht, intern begeleider en ouders wordt vastgesteld wat Sam nodig heeft. Ook de pedagogisch medewerker is betrokken, zodat Sam tijdens schooltijd extra ondersteuning kan krijgen. Na een maand zien we al aanzienlijke vooruitgang; Sam’s rekenvaardigheden verbeteren en zijn zelfvertrouwen groeit enorm.

Oog voor talent

Wij bieden onderwijs en opvang vanuit de visie van meervoudige intelligentie. Dit stelt ons in staat om de diverse talenten van kinderen te herkennen en te ontwikkelen, wat een belangrijke kracht van ons onderwijs is. Binnen het themaleren worden leerlingen gestimuleerd om hun eigen talenten te ontdekken. Ook binnen ons onderwijsteam benutten we onze talenten optimaal. Zo verzorgt een zeer muzikale groepsleerkracht de muzieklessen voor alle groepen op La Res.

Betrokken

Het onderwijs en de opvang van uw kind vinden plaats vanuit een team met een duidelijke pedagogische visie, waardoor uw kind meer gezien en gekend wordt en de gesprekken met ouders een belangrijke basis vormen. Hierin zult u een hoge mate van betrokkenheid ervaren.

Een voorbeeld: ’s Morgens loopt mama Marieke samen met Sam en Susie de ingang van het kindcentrum binnen. Zij brengen eerst Susie naar de voorschoolse opvang. Dat vindt Sam erg leuk want hij kent de leidster goed. Ze spelen wat samen terwijl Marieke nog even met de begeleider bespreekt dat Susie gisteren al haar eerste letter herkende. Ze spreken af dat Susie straks even bij Sam in de klas mag komen kijken. Daarna is het tijd voor Sam om naar zijn groep te gaan.

Eigentijds

Ons eigentijdse (onderwijs)concept sluit optimaal aan op de huidige maatschappelijke ontwikkelingen en wordt ondersteund met zeer moderne voorzieningen voor kinderen en ouders.

Neem bijvoorbeeld Lisa, die via de schoolapp overleg heeft gehad over het project voor de volgende dag. Ze heeft met haar klasgenoten afgesproken om per e-mail elk een deel van de presentatie aan te leveren. De volgende ochtend op school zetten ze de  presentatie samen in elkaaren presenteren deze aan de groep.

Goed geregeld

Er is voor het onderwijs van 4 t/m 12 jaar één team, één visie en één aanspreekpunt. Binnen basisschool La Res ontwikkelen kinderen zich op uiteenlopende gebieden, te noemen: cognitief, motorisch, sociaal, creatief en emotioneel gebied. Tijdens het ochtendprogramma ligt binnen het onderwijs de nadruk op taal, rekenen, lezen en burgerschap. In deze vaardigheden ligt de sleutel tot succes in het vervolgonderwijs. Voor alle vakken en vaardigheden geldt dat leerlingen worden uitgedaagd op een zo hoog mogelijk niveau.

Tijdens het middagprogramma richten wij ons op de verschillende talenten van kinderen (de 8intelligenties van H. Gardner). Kinderen maken gebruik van hun talenten om zich in de samenleving te kunnen ontwikkelen, wat maakt dat het belangrijk is voor ieder kind om de verschillende talenten aan te spreken en te benutten.

In verschillende thema’s worden de vakken wereldoriëntatie (aardrijkskunde, geschiedenis, muziek, natuur etc.) aangeboden d.m.v. themakaarten. Door de inzet van deze themakaarten krijgen de leerlingen keuzemogelijkheden om met de verschillende talenten aan het werk te gaan. Basisschool La Res biedt daarnaast ook een doorgaande lijn in thema’s van 4 t/m 12 jaar, waarbij rekenschap gehouden wordt met de verschillende talenten van kinderen.

Onze school heeft een mentor aangesteld die de verrijkingsgroepen begeleidt. Het team is geschoold op het gebied van begaafde leerlingen en is in staat om binnen bepaalde grenzen maatwerk toe te passen binnen de klas. Er wordt tevens gewerkt met speciaal aangeschafte leer- en ontwikkelmaterialen t.b.v. begaafde leerlingen.

Daarnaast is basisschool La Res een (top)sportvriendelijke basisschool. Sport en bewegen heeft een belangrijke plek binnen ons onderwijs. Alle kinderen, ook groep 1 en 2, krijgen gymnastiek van een vakleerkracht. We schenken extra aandacht aan de kinderen bij wie de motorische ontwikkeling niet vanzelf gaat, maar ook de kinderen met een sportief talent.

Hiervoor werkt de vakleerkracht met een speciaal ontwikkeld programma door de hogeschool Arnhem- Nijmegen.

Daarnaast kunnen jonge “top”sporters, door onze flexibele onderwijstijden sport en onderwijs beter combineren.

Basisschool La Res noemt zich niet alleen een openbare school, maar werkt ook aan de openbare identiteit. Enkele uitgangspunten van onze visie, die wij als team hebben ten aanzien van kind, onderwijs en maatschappij zijn:

In een multiculturele maatschappij leven en/of werken betekent dat er in deze maatschappij waarden en normen zijn en dat we respect voor elkaars verschillen moeten hebben.

Samen met anderen leven en of werken betekent elkaar goed kunnen begrijpen. We leren kinderen hoe te communiceren. Taalontwikkeling is een belangrijk speerpunt.

Communicatie en sociale integratie betekenen dezelfde taal spreken. Wij proberen met zowel de Nederlandstalige kinderen als niet Nederlandstalige kinderen te communiceren d.m.v.de Nederlandse taal. In alle groepen wordt zelfstandig werken als werkvorm gebruikt.

Leerlingen leren omgaan met verschillen en leren samenwerken met anderen op basis van gelijkheid.

Op deze manier wordt de school een plek waar elke leerling kennismaakt met de verschillende achtergronden en culturen van leeftijdsgenoten. Maatschappelijke ontwikkelingen zoals individualisering en de multiculturele samenleving vragen van scholen om actief burgerschap en sociale integratie te bevorderen (sociale cohesie).

Actief burgerschap is het kúnnen en wíllen deelnemen aan de samenleving, waarbij het gaat over diversiteit, acceptatie en tolerantie. Het vraagt ook reflectie op het eigen handelen, een respectvolle houding en een bijdrage aan de zorg voor je omgeving.

Leerlingen op openbare scholen, dus ook bij ons op school, kunnen een uur godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk onderwijs per week krijgen. Dit kan alleen op verzoek van ouders én als er voldoende belangstelling voor is. Deze lessen worden verzorgd vanuit het Centrum voor Vormingsonderwijs.